سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد مترو مشهد روز شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد ویژه روز زیارتی امام‌رضا‌(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) قائل‌شدن حق بازتعریف فضاهای شهری برای شهروندان آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی برنامه‌ریزی، توسعه و تسهیل زیارت و گردشگری در مشهد | مدیریت شهری، متمرکز بر توسعه فرهنگ زیارت است + فیلم ۴۲۲ واحد مسکونی شهری که درپی سیلاب مشهد آسیب‌ دیده‌اند، نیاز به بازسازی دارند اعمال‌قانون ۲ هزار و ۶۲ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۳ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان آزادی و میدان سپاد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف هم‌زمان با کامیون و سواری در مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) بازسازی آسیب‌های ناشی از سیلاب در مشهد سرعت می‌گیرد + فیلم مصدومیت ۲۴ نفر در خراسان‌رضوی بر اثر حوادث ترافیکی طی شب گذشته (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) آغاز به‌کار نخستین نمایشگاه کشت گلخانه‌ای و تجهیزات وابسته در مشهد | معرفی دستاورد‌های حوزه تجهیزات منزل با حضور ۸۶ تولیدکننده ایرانی + فیلم برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مشهد نیازمند بررسی بیشتر و جدی‌تری است فرماندار مشهد: سیلاب اخیر مشهد طی دو قرن گذشته بی‌سابقه بوده است سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: درخواست دارم باشگاه پرسپولیس در مشهدالرضا(ع) مستقر شود استاندار خراسان‌رضوی: به‌زودی از پروژه‌هایی به یاد و نام رئیس‌جمهور شهید باعنوان «یادگار ابراهیم» بهره‌برداری خواهد شد پیگیری دغدغه‌های بانوان برای بوستان «شهربانو» مشهد وضعیت نامعلوم پرونده درخت کُشی در بلوار وکیل آباد مشهد زمان اتصال بولوار حسابی مشهد به بزرگراه پیامبر اعظم(ص) اعلام شد شهردار مشهدمقدس در مراسم آغاز عملیات اجرایی دهکده مدرن ورزشی شش‌هکتاری الهیه: ایجاد زیرساخت‌های اصلی برای ورزش قهرمانی و قهرمان‌پروری ضروری است + فیلم
سرخط خبرها

احیای ۱۶ گذر تسهیل در تشرف به حرم امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۱۷۳۵۱
  • ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
احیای ۱۶ گذر تسهیل در تشرف به حرم امام رضا (ع)
احیای ۱۶ گذر تشرف به حرم مطهر در دستورکار شهرداری منطقه ثامن قرار گرفته است و قرار است فاز نخست این پروژه با هدف گذاری بر هشت گذر هم زمان با عید غدیر خم آغاز شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تسهیل زیارت و تشرف زائران و مجاوران به بارگاه منور رضوی بخش مهمی از برنامه مدیریت شهری در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به شمار می‌آید. دراین راستا احیای ۱۶ گذر تشرف به حرم مطهر در دستورکار شهرداری منطقه ثامن قرار گرفته است و قرار است فاز نخست این پروژه با هدف گذاری بر هشت گذر هم زمان با عید غدیر خم آغاز شود.

سرپرست شهرداری منطقه ثامن با بیان اینکه گذر‌های تشرف تاریخی علاوه بر برقراری پیوند میان حرم مطهر و شهر، نقشی اصلی در هدایت زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) دارند، گفت: سابقه تاریخی گذر‌های تشرف نشان می‌دهد که این مسیر‌ها مهم‌ترین کانون مذهبی اجتماعی،  فرهنگی و اقتصادی شهر بوده اند و اصیل‌ترین آیین‌های دینی در بستر آن‌ها جریان یافته است.

پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، ساسان نورین مقدم، با بیان اینکه در طرح تفصیلی حریم رضوی گذر‌های تشرف یکی از عناصر اصلی این منطقه محسوب می‌شود، تصریح کرد: گذر‌های تشرف به حرم براساس کاربری‌های پیرامون آن‌ها نقش‌های متنوعی برای تأمین خدمات پشتیبان زیارت و سکونت برعهده دارند و دو گذر (شارع یک) و (شارع دو) نیز اتصال میان این گذر‌ها را فراهم می‌کنند.

وی طول این گذر‌های تشرف را ۱۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: احیای گذر‌های تشرف، پروژه‌ای بطنی و تدریجی است و عملیات اجرایی آن به صورتی برنامه ریزی می‌شود که تشرف زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی مختل نشود.

احیای ۱۶ گذر در ۳ سال

نورین مقدم با بیان اینکه احیای این ۱۶ گذر تشرف در بازه زمانی سه ساله برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: طبق این برنامه ریزی صورت گرفته، فاز نخست پروژه هم زمان با عید «غدیر خم» آغاز می‌شود. در این مرحله، احیای گذر‌هایی را خواهیم داشت که بدون هیچ گونه مداخله یا عملیات عمرانی، آماده تسهیل تشرف زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی هستند.

۸ گذر تشرف، آماده فضاآرایی

سرپرست شهرداری منطقه ثامن گفت: هشت گذر تشرف تاریخی از جمله گذر «مخابرات»، «آستانه پرست»، «حمام باغ حوض امیر»، «نوغان»، «شهید سالاری مقدم»، «حاج نوروز»، «محمدیه» و «عیدگاه» گذر‌هایی هستند که در آن‌ها مداخله حداقلی نیاز است و با فضاآرایی می‌توان اقدامات ارزشمندی انجام داد. وی بیان کرد: در ابتدای کار، با فضاآرایی، تسهیل شرایط تشرف و آسایش زائران را فراهم می‌آوریم و در ادامه با اجرای مبلمان شهری، فضای سبز، نورپردازی و... جداره‌های شهری را سامان دهی خواهیم کرد.

سامان دهی اماکن تاریخی

نورین مقدم با بیان اینکه در گذر‌های تشرف بنا‌های ویژه‌ای وجود دارد؛ برای مثال می‌توان به منازل خانواده معزز شهدا، ساکنان قدیمی بافت، تکایا و بنا‌های تاریخی و... اشاره کرد، افزود: این پهنه‌ها به تدریج سامان دهی خواهد شد و تلاش ما بر این است که فضا‌های پارکینگی و فضا‌های مورد نیاز برای تأمین نیاز روزانه زائران و مجاوران در حاشیه این گذر‌ها جانمایی شود.

سرپرست شهرداری منطقه ثامن به پیوست فرهنگی و اجتماعی این اقدامات اشاره کرد و گفت: این گذر‌ها از یک طرف بسترساز حیات شهری زائران و مجاوران هستند؛ زیرا معیشت مجاوران در پیوند با این گذر‌ها شکل گرفته است و از سوی دیگر، با توجه به پیشینه تاریخی آن‌ها فضای بسیار مناسبی برای برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی محسوب می‌شوند.

«چندقدم تا بهشت» سلسه برنامه‌های فرهنگی گذر‌های تشرف

وی از طراحی و تدوین تقویم مناسبت‌های مذهبی و ملی، هم زمان با دهه «ولایت و امامت» و «عید غدیر خم» خبر داد و گفت: در این گذرها، شهرداری منطقه ثامن رویدادمحوری را دنبال می‌کند و طرحی با عنوان «چند قدم تا بهشت» را براساس تقویم سالانه و مناسبت‌های پیش رو تهیه کرده ایم.

آغاز ویژه برنامه‌های غدیر

سرپرست شهرداری منطقه ثامن با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مناسب عید غدیر از یکشنبه، ۲۶ تیرماه، ازساعت ۱۸ آغاز می‌شود، ادامه داد: در هشت گذر تشرف به حرم مطهر رضوی برنامه‌های ویژه‌ای با حضور خانواده معزز شهدا، ایثارگران، سادات، علما و عموم مردم برگزار خواهیم کرد.

وی با تأکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی، گفت: با همکاری هیئت‌های مذهبی، حسینیه‌ها و... در جوار این گذر‌ها برنامه‌های متنوع فرهنگی پیش بینی شده است و در گام بعدی، ویژه برنامه‌های محرم و صفر را خواهیم داشت که تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->